Company Strategy Scan
Waar je ook staat de Company Strategy Scan brengt in kaart wat (misschien ongemerkt) al heel goed gaat, waar aandachtspunten liggen en waar het bedrijf direct actie moet ondernemen om verloop, uitval en productieverlies te voorkomen. De scan wordt gebruikt als thermometer in de organisatie. Je kan het als 0-meting inzetten voordat je begint met het maken van beleid of het opstarten van verandertrajecten.
De Company Strategy Scan bestaat uit 5 hoofdonderdelen:
- OGSM enquête
- Diepte interviews
- HR-scan
- Rapportage en advies
- Actieplan
1. OGSM enquête
OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures. De OGSM methodiek dwingt om echte keuzes te maken en borgt zo focus en voortgang. Middels een enquête halen wij vitale informatie op. Denk aan verzuim en verloopcijfers maar ook kerncijfers zoals man-vrouw verhoudingen, leeftijdsgroepen, opleidingsniveaus, afdelingssamenstellingen etc. (bedrijfsdemografie). Ook is er aandacht voor de bedrijfsomgeving en eigen pand/locaties.
2. Diepte interviews
De diepte interviews gaan over de huidige stand van zaken. In een vraaggesprek leggen wij bloot waar de organisatie staat en waar het naar toe wil. Wij vragen uit en bespreken wat reeds ondernomen is, welke uitdagingen al zichtbaar zijn en wat de ambitie is op het gebied van HR, vitaliteit en inzetbaarheid.
3. HR-scan
Niemand weet zoveel over jouw organisatie als jouw medewerkers, en juist daarom is het zo belangrijk om de medewerkers te raadplegen bij de vraag op welke wijze de organisatie zich verder kan ontwikkelen. Wat vinden de medewerkers dat goed gaat? Wat vinden de medewerkers dat voor verbetering vatbaar is? En waarom komen jouw medewerkers eigenlijk naar het werk; wat drijft hen echt? Daarnaast komen onderdelen aanbod betreffende vitaliteit, werkplezier en trots, fysieke en mentale belastbaarheid (stress), arbeidsomstandigheden, werk-prive balans, et cetera. Onze onderzoeken zijn modulair en daarom op maat in te richten. De input vanuit de interviews en enquêtes zijn de basis voor de invulling van de HR-scan.
4. Rapportage en advies
De bevindingen worden gedeeld middels een rapportage en presentatie. Met onze kristalheldere inzichten en eerlijke adviezen heeft jouw organisatie een blauwdruk voor de toekomst. Wij faciliteren inzicht in de actuele situatie en vertellen je op welke factoren en aspecten je de meeste progressie kan boeken.
5. Actieplan
Naar aanleiding van de resultaten, de gesprekken en analyse, kun je een aantal punten uitkiezen waar je het komende jaar mee aan de slag gaat. Zo kunnen de aanbevelingen voortkomend uit de Company Strategy Scan centraal binnen de organisatie worden opgepakt.
Hoe interessant ook, de Company Strategy Scan dient als ondersteuning voor hetgeen waar het daadwerkelijk om draait: het verhogen van de inzetbaarheid, vitaliteit en hopelijk het werkplezier, de tevredenheid, loyaliteit en toewijding van jouw medewerkers.